Berasal dari perkataan Arab yang
membawa maksud merendah diri,
tunduk, patuh, taat, menghina diri dan memperhambakan diri kepada
yang lain. Menurut istilah syarak: taat, patuh dan merendahkan diri
sepenuhnya kepada Allah swt - mengikut peraturan dan suruhan Allah sebagaimana
ditetapkan di dalam Al-Quran dan sunnah Rasulullah saw. Kepatuhan ini hendaklah
dilakukan secara berterusan setiap masa hingga ke akhir hayat. Ia merangkumi
makna ketundukan dan kecintaan kepada Allah swt.
Asas-asas ibadah
1.Ketundukan
- menurut, mengikut dan mendekatkan diri dengan segala perintah yang disyariatkan Allah.
Ketundukan ini berasaskan kepada perasaan sedar terhadap keesaan Allah dan kekuasaannya atas segala sesuatu dibandingkan dengan kedaifan dan kekerdilan diri sendiri.
- menurut, mengikut dan mendekatkan diri dengan segala perintah yang disyariatkan Allah.
Ketundukan ini berasaskan kepada perasaan sedar terhadap keesaan Allah dan kekuasaannya atas segala sesuatu dibandingkan dengan kedaifan dan kekerdilan diri sendiri.
2.Kecintaan
- kepatuhan ini hendaklah juga lahir dari rasa cinta kepada Allah. Ia berdasarkan kesedaran manusia terhadap limpah kurnia Allah, nikmat-nikmat dan rahmatNya. Kesedaran ini juga lahir
daripada rasa kagum terhadap kemuliaan dan kesempurnaan Allah. “Katakanlah: Jika kamu benar-benar mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” Ali Imran : 31 “Dan diantara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah, mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah.” Al-Baqarah : 165
- kepatuhan ini hendaklah juga lahir dari rasa cinta kepada Allah. Ia berdasarkan kesedaran manusia terhadap limpah kurnia Allah, nikmat-nikmat dan rahmatNya. Kesedaran ini juga lahir
daripada rasa kagum terhadap kemuliaan dan kesempurnaan Allah. “Katakanlah: Jika kamu benar-benar mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” Ali Imran : 31 “Dan diantara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah, mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah.” Al-Baqarah : 165
Ciri-ciri ibadah
1. Perhubungan manusia dengan Tuhan adalah secara terus - tidak
memerlukan perantaraan sebagaimana ajaran Kristian. Allah sahaja hukum, tempat mengadu
dan meminta ampun.
2.
Peribadatan tidak terkongkong di tempat-tempat tertentu.
3. Ruang ibadah di dalam Islam sangat luas - meliputi setiap
aktiviti kehidupan manusia. Setiap apa yang dilakukan adalah ibadah sekiranya cukup
syarat.(setiap perbuatan mempunyai niat kerana Allah swt)
Syarat-syarat ibadah
1. Amalan yang dilakukan hendaklah diakui Islam dan bersesuaian
dengan hukum syarak.
2. Amalan hendaklah dikerjakan dengan niat yang baik - bagi
memelihara kehormatan diri, menyenangkan keluarga, memanfaatkan ummat dan memakmurkan
bumi Allah.
3. Amalan hendaklah dibuat dengan seeloknya. “Bahawa Allah suka
apabila seseorang dari kamu membuat sesuatu kerja dengan memperelokkan
kerjanya.” Al-hadith.
4. Ketika melakukan kerja hendaklah sentiasa mengikut hukum-hukum
syariat dan batasnya, tidak menzalimi orang, tidak khianat, tidak menipu dan tidak
menindas atau merampas hak orang lain.
5. Dalam mengerjakan sesuatu ibadah, tidak lalai dari ibadah yang
wajib.
Ibadah ada dua jenis.
1) ibadah
khusus
2) ibadah
umum.
Ibadah khusus ada banyak jenis. Ada ibadah khusus yang berkaitan
dengan waktu-waktu khusus seperti
solat fardhu dsb. Ada yang berkaitan dengan kekhususan tempat dan waktu
seperti menunaikan haji. Ada berkaian dengan kekhususan tempat seperti solat
tahiyyatul masjid.
Adapun ibadah-ibadah yang tidak
tercakup dengan pengkhususan di atas, maka ianya bersifat mutlak (boleh
diamalkan), selama tidak ada dalil-dalil yang mengharamkannya untuk
dilaksanakan pada tempat-tempat tertentu, atau pada masa-masa tertentu, atau
pada individu individu tertentu (dengan sebab ada mani’/halangan). Ini disebut
dengan ibadah umum.
Di antara ibadah umum adalah misalnya solat sunat mutlak dan puasa sunat
mutlak. Selama tidak ada dalil yang mengharamkan perlaksanaannya sebagaimana
adanya alasan tempat, waktu dan individu, maka ianya sunat dilakukan.
Contoh haramnya sesuatu ibadah
sunat yang mutlak karena bertemu dengan dalil pengharaman sehubungan dengan
alasan waktu adalah misalnya, haram puasa sunat pada hari Raya.
Begitulah seterusnya.
Adapun dzikir adalah termasuk
ibadah umum yang boleh dilakukan di mana sahaja, dalam bentuk apa sahaja,
selama bentuk-bentuk dan cara perlaksanaannya tidak ada nas yang mengharamkannya.
Jika bertemu adanya nas yang
mengharamkannya, misalnya ada dalil yang melarang mengucap dzikir dengan lisan
di dalam tandas, maka ia haram mengucapkannya selama berada di dalamnya. Selain
itu, selama ada dalil umum yang memayungi keharusan ibadah sunat tersebut, dan
tiada pula dalil pengharaman bentuk dan cara perlaksanaannya, maka ianya
dibenarkan mengamalkannya.
Peranan ibadah yang khusus
Ibadah yang khusus seperti
solat, puasa, zakat dan haji adalah untuk mempersiapkan individu menghadapi
ibadah yang umum yang mesti dilakukan di sepanjang kehidupan. Solat
mengingatkan kita lima kali sehari bahawa sesungguhnya kita adalah hamba Allah
dan hanya kepadaNya tempat pengabdian kita untuk mengeratkan hubungan kita
dengan Allah. Puasa menimbulkan perasaan taqwa kepada Allah sehinggakan kita
tidak membatalkannya walaupun bersendirian. Zakat mengingatkan kita
bahawa harta yang kita perolehi adalah amanah dari Allah. Di dalam harta kita
ada hak-hak orang lain yang mesti ditunaikan. Haji menimbulkan perasaan cinta
dan kasih kepada Allah di dalam hati dan kesediaan untuk berkorban keranaNya.
Matlamat dan tujuan ibadah. Kenapakah
kita beribadah menyembah Allah SWT? Kenapakah Allah mewajibkan kita beribadah
dan mentaatiNya? Adakah sebarang faedah diperolehiNya daripada perasaan khusyuk
dan ikhlas kita yang patuh kepada perintah dan meninggalkan laranganNya? Kiranya
ada manfaat maka apakah hakikatnya manfaat itu? Adakah sasarannya semata-mata
perintah Allah yang kita mesti melaksanakannya? “Aku tidak berhajatkan rezeki sedikitpun
dari mereka itu dan aku tidak menghendaki mereka memberi Aku makan.”
Adz Dzaariyaat : 57 “Hai manusia, kamulah yang berkehendak kepada Allah, dan
Allah Dialah Yang Maha Kaya lagi Maha Terpuji.” Faathir : 15 “Barangsiapa
yang mengerjakan amal yang soleh maka (pahalanya) untuk dirinya sendiri.”
Fussilat :46 “Dan barangsiapa yang mensucikan diri mereka, sesungguhnya
ia mensucikan diri untuk kebaikan diri sendiri.” Faathir : 18 “Dan barangsiapa
yang berjihad, maka sesungguhnya jihadnya untuk dirinya sendiri.”
Al-Ankabut :6
Kita seharusnya
menyedari betapa pentingnya untuk kita mengetahui serta membezakan konsep
ibadah yang ditentukan olah Islam dan bukan Islam. Ibadah merupakan pengabdian
diri yang berterusan kepada Allah, mengamal serta mengikuti kehidupan
sebagaimana yang ditentukan olehNya sepanjang masa. Tidak cukup bagi kita
dengan hanya mengerjakan ibadah khusus semata-mata dan meninggalkan ibadah yang
lebih umum. Pun begitu tidak harus ibadah umum melalaikan kita dari ibadah
khusus. Keimanan menuntut kita merealisasikannya di dalam kehidupan:
“Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan : ‘Tuhan kami ialah Allah’ kemudian
mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat akan turun kepada mereka (dengan
mengatakan): ‘Janganlah kamu merasa takut dan janganlah kamu merasa sedih, dan
gembirakanlah mereka dengan (memperolehi) syurga
yang telah dijanjikan olah Allah kepadamu.”
No comments:
Post a Comment